0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
A Dutch ISP has a plan to reduce network bandwidth: throttle all non-HTTP traffic and any websites that do too much business for half of every day. For subscribers, the Internet is not now and will not become a rich media delivery service.In most countries, it's not difficult for ISPs to muck about with users' Internet connections in decidedly non-neutral ways. Most Canadian ISPs do it, throttling specific protocols at certain times of day, and plenty of European ISPs have adopted similar measures (including limits on legal, streaming video). In the US, Comcast interfered with BitTorrent traffic before receiving a smackdown from the Federal Communications Commission—but the company is arguing in federal court that the FCC had no right to act.It's all depressingly common, but few providers have taken to waving the red flag quite as aggressively in front of regulators as Dutch ISP UPC. The company plans to apply severe speed limits to all non-HTTP traffic, choking it down to one-third the listed line speed. And, if HTTP traffic from particular sites is too much, the company reserves the right to throttle that too. Oh, and did we mention that it will run for half of every day, from noon to midnight?UPC's decision is designed to make dramatic cuts in user bandwidth. Rather than sell data-capped plans, however, UPC prefers to keep offering its "unlimited" Internet access and simply decide which sites and services its users need speedy access to. The company's terms of service currently note that there "is no data limit for broadband subscriptions... But a fair use policy applies."The plan could still change after customer feedback, but that the idea would even be floated as a possibility suggests something dismal about the state of the ISP market these days. UPC touts that fact that its highest speeds (of up to 120Mbps for €70 per month) have "fiber power," but one is reminded that a well-constructed fiber or DOCSIS 3.0 network has tremendous capacity and should be able to handle non-HTTP traffic and streaming video without such draconian restrictions.This is the sort of policy that is so broad in scope as to make ISPs true arbiters of the Internet. If adopted more generally, the approach would mean that service providers can effectively dictate the ways in which the 'Net ought to be used: tiny streaming videos are OK, large and high-quality ones are not; visiting websites is fine, but VoIP, P2P, and FTP are all second-class citizens. In other words, the Web is not and will not become a rich media delivery service.The policy should have a predictably rage-inducing effect at the European Parliament, which has several times now pushed hard against network discrimination and Internet disconnection penalties, even though member state governments like France have resisted. But local regulators have tended to allow network management, even when it discriminates against protocols, on the grounds that European line-sharing rules have created a truly competitive marketplace which serves as a check on abuse.Still, even if true, that's cold comfort to users who thought they were paying for fast connections and suddenly find them to be only one-third the speed listed for the most useful parts of the day. Complaints are already piling up.
Gepubliceerd: Dinsdag 25 augustus 2009Auteur: Jasper Bakker UPC voert toch een netwerkbeleid in waarbij downloaders worden afgeknepen. Het kabelbedrijf beperkt alles behalve http-verkeer tussen 12:00 en 24:00 tot een derde van de snelheid.Dit volgt op een eerdere proef waarbij downloadverkeer via peer-to-peer (p2p) en vanaf nieuwsgroepen werd afgeknepen. UPC heeft die omstreden instelling begin deze maand juist afgezworen. Nu blijkt de internetaanbieder een breder beheer van netwerkverkeer in te voeren. De eerdere proefaanpassing van de netwerkinstellingen in Flevoland is UPC goed bevallen. Het heeft dat nu versneld doorgevoerd voor zijn gehele verzorgingsgebied. De aanbieder zelf meldt dat de maximale downloadsnelheid van de topabonnementen nu voor nieuwsgroepen flink is verhoogd. Daar staat echter afknijpen op bepaalde tijdstippen tegenover. Kabel boosVoorzitter Hans Ronhaar van Kabel Internet Belangenvereniging COAX is boos. Hij reageert: "COAX NL is hier echt niet gelukkig mee, en dat is zacht uitgedrukt. Wij hadden echter gehoopt dat UPC haar beloften zou nakomen, na de netwerkaanpassingen. Dat iedereen zou kunnen profiteren van de beloofde Fiber Power-snelheden, ook bij gebruik van nieuwsgroepen en voor het p2p-verkeer." De belangvereniging heeft hierover al veel reacties van UPC-klanten binnengekregen. Het heeft het kabelbedrijf meteen om uitleg gevraagd, maar wacht daar nog op. UPC heeft begin deze maand, na de proef in Flevoland, al aangegeven dat het zijn internetverkeer niet volledig zal vrijgeven. FilevormingWoordvoerder Bert Holtkamp van UPC Nederland laat Webwereld weten dat het bedrijf maatregelen heeft moeten nemen om overlast door een zeer kleine groep klanten aan banden te leggen. Het excessieve internetgebruik van ongeveer 1 procent van de UPC-klanten leidt volgens hem tot vertraging, "filevorming", voor de overige 99 procent van de 700.000 klanten. "Internetverkeer is grillig en het verloop kent pieken en dalen. UPC houdt daarom voortdurend de verkeersdrukte op haar netwerk in de gaten. Om al onze internetabonnees zo goed mogelijk van dienst te zijn, vindt UPC het belangrijk om de activiteiten die 'realtime' plaatsvinden op drukke momenten met voorrang af te handelen." 'Continue aanpassing'"We hebben in de afgelopen periode verscheidene wijzigingen in onze 'netwerk management' instellingen doorgevoerd. Het doel hiervan was onder andere om de snelheid bij het gebruik van zogenaamde 'nieuwsgroepen' te verbeteren." "Dit is en blijft echter een continu aanpassings- en verbeterproces. In de komende periode staan verdere aanpassingen gepland." Holtkamp vult aan dat er dus geen sprake is van "vaste instellingen" die UPC vanaf heden zou hanteren.
Netwerk management activiteiten van UPC update (3)25 Aug. '09 COAX NL heeft inmiddels onderstaande bericht ontvangen van UPC, maar is beslist niet tevreden met deze uitleg!!!" Internetverkeer is grillig en het verloop kent pieken en dalen. UPC houdt daarom voortdurend de verkeersdrukte op haar netwerk in de gaten. Om al onze ca. 700.000 internetabonnees zo goed mogelijk van dienst te zijn, vindt UPC het belangrijk om de activiteiten die 'real time' plaatsvinden op drukke momenten met voorrang af te handelen. Door het managen van ons netwerk willen wij voorkomen dat excessief internetgebruik door een zeer kleine groep klanten (circa 1%) leidt tot ‘filevorming’ voor de andere 99% van onze klanten. We hebben in de afgelopen periode al verscheidene wijzigingen in onze 'netwerk management' instellingen doorgevoerd. Het doel hiervan was onder andere om de snelheid bij het gebruik van zogenaamde 'nieuwsgroepen' te verbeteren. Dit is echter een continu aanpassings- en verbeterproces (N.B. er is derhalve geen sprake van ‘vaste instellingen’ die UPC vanaf heden zou hanteren). In de komende periode staan verdere aanpassingen gepland." Vanmorgen is een telefonisch overleg geweest waarin COAX NL, haar onvrede over de gang van zaken heeft aan gegeven. Met als gevolg dat er morgen een vervolg gesprek zal zijn. Daar UPC niet haar beloften na komt, zoals gedaan aan COAX NL "citaat: Door deze aanpassingen is de snelheid van de hogere abonnementen bij het gebruik van nieuwsgroepen significant verhoogd". Zie ons eerder nieuwsberichten van 9 en 21 augustus jl